Com resulta del tot evident, els nostres infants no despleguen en exclusivitat la seva capacitat, habilitats i estima envers l’ampli món matemàtics dins de les parets de l’escola.
L’activitat del dia a dia, els entorns rics en vivències sensibles a la seva “mida” representen reptes per assolir, pràctica per a fiançar, models on projectar desitjos, moments per compartir en família i la intimitat on mostrar-se sense neguit a ser jutjats i acaronats de l’amor i disponibilitat infinita de les persones que més els estimen.
És per tots aquests tresors que s’amaguen fora de l’escola que moltes famílies volen conèixer i gaudir de recursos per acompanyar el desplegament matemàtics dels seus fills. I és per aquest motiu que un infant que viu en un entorn on els adults cuiden el seu món matemàtic acostuma a gaudir-lo de forma plena i crea una autoimatge positiva envers aquest aprenentatge.
En aqueta entrada he fet un petit recull de jocs i materials senzills que jo tindria a casa al llarg de l’etapa 3-12 anys amb breus reflexions que acostumo a compartir amb les famílies que em demanen i em pregunten sobre aquest tema….
Vull aclarir que hi ha molts altres jocs matemàtics meravellosos però aquestes són algunes de les perles que jo tinc i que he gaudit moltíssim… no sóc experta en jocs de taula ni pretenc fer un gran catàleg, hi ha especialistes en botigues i webs que ofereixen aquest assessorament amb total professionalitat i amb una experiència infinitament més vàlida que la meva.
Els infants adquireixen la seva noció de quantitat gràcies a la seva percepció dels objectes de l’entorn de forma qualitativa i al seu ritme van desenvolupant i posant en pràctica la seva capacitat de comptar imitant el comptatge que fan els adults i els altres nens. És un procés que anirà passant per diverses etapes finalitzant amb l’associació de les quantitats amb paraules numèriques i els símbols que les representen. Oferir-los situacions de comptatge i triar jocs que els desperten l’interès de comptar cuidarà aquest procés.
Els contes on es poden visualitzar i comptar quantitats també cultiva el seu interès per la descoberta dels nombres.
Tenir grafies numèriques per quan ens preguntin com és fa o quina és la forma del número que representa la quantitat … ens pot servir per aquest pas al món simbòlic de les quantitats.
Existeixen altres símbols matemàtics que representen l’acció d’afegir i treure… aquests també poden anar concepteualitzant-se a través dels jocs.
Carrera de tortugas (Homoludicus). Actualment descatalogat similar Erizos a la carrera
Amb la unió dels símbols numèrics i dels símbols d’acció o transformació els infants es fan capaços de llegir frases matemàtiques amb total comprensió lectora. Poden començar a iniciar les seves investigacions matemàtiques tranformant les frases amb accions sobre quantitats d’objectes tot descobrint misteris plantejats pels adults o inventats per ells mateixos.
El seu pensament lògico matemàtic que es basa amb l’identificació de les propietats dels objectes, quantitats, formes, i mesures els permetrà classificar, aparellar, ordenar i finalment operar (transformar). Hi ha al mercat un gran nombre de jocs de cartes on els aprellaments i les classificacions es materialitzen de forma divertida i suggerent.
Ben aviat els infants perceben la circularitat del temps… que tota festa, que tota estació, que els aniversaris tornen a venir en un moment o altre… Els calendaris circulars donaran resposta a moltes de les seves preguntes.
Imitació del calendari Montessori
Una de les pràctiques matemàtiques més complertes que ens ofereix el dia a dia dins de la nostra societat és l’anar a comprar… Moment millor per anar a comprar tenint en compte l’horari disponible que tenim, quantitat de bosses que portaràs a la botiga, distribució dels pesos dels productes, conèixer la classificació dels productes de la botiga o supermercat per orientar-te i fer el camí més lleuger, ordenar els productes dins de les bosses per pesos, quantitat de diners per pagar en efectiu, aproximar el preu, comprovar el canvi, revisar el tiquet… Fer partícip als infants d’aquest munt de pensaments i decisions matemàtiques és un regal que els hi faràs i una responsabilitat familiar que pots anar compartint aprofitant el seu entusiasme enfocat amb l’autonomia. Existeixen jocs de taula preciosos per si la vida no us dona suficients vivències.
Wir spielen Einkaufen (Ravensburger)
Omplir i buidar recipients de diferents formes i capacitats amb materials diversos: sorra de la platja, farina, aigua, arròs… sostenir el pes dels diferents materials en els mateixos recipients… són pràctiques bàsiques per l’estimació de la capacitat dels diferents objectes i el concepte de volum.
Aquest joc de taula ens té el cor robat… Tens el repte de tancar un 4 en ratlla tenint present una del les quatre propietats que té cada peça i amb l’alicient que cada jugador ofereix a l’altre la peça que li tocarà situar sobre el taulell. Lògica matemàtica que als diferents nivells us oferirà partides curtetes on trencar-vos les banyes.
Un altre joc de taula… aquest ens ofereix un repte de capacitat pels més grans. Cada jugador tindrà entre mans la quantitat de càrregues del deu trasllat i haurà de triar el camió que considera més adient per efectuar el seu trasllat. Haurà de valorar el volum dels camions tenint present l’àrea de carrega que ofereixen i l’alçada permesa a carregar. Si la noció de capacitat dels jugadors no és bona… aquests seran penalitzats amb un import més alt.
De mudanzas! (Homoludicus)
El càlcul mental, la variació de transformacions que experimenten les quantitats quant les combinem en un ordre o altre sotmeses a diferents operacions combinades és espectacular. Tenir jocs de taula que no premien la velocitat dels càlculs sinó de la creativitat de les possibles combinacions segur que flexibilitza en un ambient relaxat la creativitat dels càlculs dels vostres fills que cada vegada més voldran dominar noves estratègies i possibles operacions.
Codigo secreto (Haba)
Mesures de pes en grams, quilos i tones. Mesures de longitud en centímetres i metres. Mesures de temps en dies i mesos. Quantitats expressades amb decimals i amb enters… un munt de contextos on els nombres prenen forma i ofereixen vivències d’aproximació i “batalla” que els amants dels animals gaudeixen tot empoderant-se enfront la seva percepció de les mesures i les seves unitats.
Fauna (Devir)
Desafio Naturaleza (bioViva!)
Un nen o nena amb habilitats geomètriques hauria de percebre i valorar la seva especial capacitat matemàtica. Moltes vegades la matemàtica està reduïda a la numeració i al càlcul i aquests “només” ens serveixen per resoldre els reptes que prenen vida en l’àrea de geometria, de mesura, d’estadística, de probabilitat i de combinatòria…
La geometria és molt més que l’adquisició del nom de les figures planes regulars i el dels cossos sòlids, molt més que les classificacions i l’aplicació de les fórmules pel càlcul d’àrees i volums. Gaudir de la geometria implica construir, resoldre reptes de superfície, llegir vistes per reconstruir les figures, orientar les parts per formar un tot… Les habilitats geomètriques desvetllen una ment matemàtica.
Cubissimo (DJECO)
Tridio (Hermex)
Ubongo (Homoludicus)
Quan un infant pot associar a un número com 236 una imatge mental que va més enllà del símbol numèric de tres dígits, tot associant-lo a la quantitat que representa estructurada en base 10, té en la seva ment quelcom molt potent per a poder transformar la quantitat emprant totes les operacions bàsiques (sumes, restes, multiplicacions, divisions, potències i arrels).
Comprendre i associar les operacions a transformacions concretes que experimenten les quantitats, no a mecàniques de resolució, és fonamental per interpretar situacions que porta la vida i les que proporcionen els adults per afavorir el desplegament matemàtic dels infants.
Igual que moltes altres habilitats com la lectura, escriptura, un esport, una habilitat malabar… Necessiten de certa pràctica perquè es construeixin noves estructures mentals, corregeixin estratègies menys hàbils, enforteixin les estratègies millors i tracin un camí personal on l’essència de cada infant deixi petjada. L’acompanyament i disponibilitat d’aquests materials dins de l’entorn familiar enriquiran la possibilitat de vivències de forma significativa.
Material de representació de la Base 10
Numeros largos Montessori
Crear situacions on aquesta pràctica captivi la curiositat i el desig dels infants oferirà al procés el poder d’experimentar plaer i la vinculació amb aquests aprenentatges matemàtics.
Una escola compromesa amb un acompanyament matemàtic significatiu, abraçant totes les àrees amb la mateixa estima, ple de vivències i comprensions profundes que camina en la mateixa direcció que la família és per a mi l’entorn dolç on els infants creixeran enamorats i desitjosos de món matemàtic.