Durant un temps vaig viure la sort de ser al costat d’aquesta preciosa mestra: Cristina Marzo Plaza. Ella és una d’aquestes mestres que fan vibrar dins seu una llum especial que inunda l’aula de vida, caliu i confiança amb els processos d’aprenentatge de totes les nenes i els nens.


Un dia va crear una proposta matemàtica tant interessant com preciosa. Me la vaig mirar i li vaig dir “Cristina, si us plau, me l’has de deixar copiar!!! I a banda… me la deixaràs mostrar des dels meus balcons matemàtics?” Com que ella és una dona maquíssima em va regalar dos “sí”. He trigat uns quants cursos a fer ús dels meus permisos, però ara em disposo a utilitzar-los.


Com sempre les idees i les propostes es transformen arran de ser reproduïdes per unes altres mans. S’omplen del procés creatiu de la seva artesana d’aprenentatges… Així que no puc prometre haver arribat a generar la bellesa de la proposta de la Cristina Marzo Plaza, però se’n manté l’essència immutable.


El decret 175/2022 dins de cinquè i sisè curs en el calaix del Sentit espacial la següent frase:
– Aplicació d’estratègies per al càlcul d’àrees i perímetres de figures planes en situacions de la vida quotidiana.


Doncs teniu davant vostra una proposta capaç d’endur-se als infants cap a la descoberta, el desplegament i el fiançament d’aquest saber.


Es presenta la proposta per a cada infant. Mostrant tres casetes de cartó on dins de cadascuna d’elles hi ha un plànol fotocopiat.


Al llibret de passos, on queda reflectida la ruta de la proposta, es proposa:
– Escollir el plànol que més els agrada.

– Dibuixar el perímetre del plànol sobre la làmina de dibuix i resseguir-lo amb un retolador i calcular la seva longitud. Per a fer aquest càlcul es prendran les mides reals indicades en el plànol.

– Identificar la superfície del plànol amb el color pastel i calcular l’àrea d’aquesta emprant la comprensió de l’àrea del rectangle.

– Dibuixar una nova distribució sobre la representació utilitzant eines de dibuix adients i identificant elements típics d’una casa inspirant-se amb les tres mostres de plànols oferts.

– Raonar sobre la possibilitat que pogués existir una altra casa amb la mateixa longitud del perímetre i diferent àrea.


Els fulls de registre elaborats pels infants mostraran a banda dels càlculs de la longitud del perímetre i l’àrea de la superfície, la meravellosa creativitat que brolla del seu interior convertint-se en arquitectes sense límits.


Una altra possible proposta on es despleguen les mateixes habilitats, però des d’un altre plantejament seria la proposta d’aparellar cada plànol (diferents dels fets servir anteriorment) amb la caseta que li correspon.


Els infants tenen, aquesta vegada, quatre plànols on s’han indicat unes mides concretes. Cada caseta porta amb ella un cartell on hi ha escrita una pista.
– Caseta 1: Mostra el perímetre més petit.

– Caseta 2: Mostra una superfície amb una àrea de 192m2

– Caseta 3: Mostra la mateixa longitud del perímetre que la caseta 4, però la seva superfície té una àrea superior.

– Caseta 4: Té tres habitacions igual que la caseta 2.


D’aquesta manera els infants han de realitzar les parelles (caseta/plànol) verificant que es compleixen totes les pistes alhora.


Oi que és una proposta preciosa? Jo em vaig enamorar a primera vista només veure-la desplegada sobre una taula de l’aula.

On més poden viure aquestes figures rectangulars? Quin context es pot convertir amb una proposta similar per a practicar i gaudir d’aquestes dues mesures? Només plantejar-vos aquestes preguntes ja em bull la imaginació.


No puc acabar aquesta entrada sense donar de tot cor les gràcies a la Cristina Marzo Plaza en el meu nom i en el de totes les que inspirades per ella feu realitat aquesta proposta.