Hi ha dies que et permets perdre’t enmig de contes il·lustrats de tota mena i te n’adones que aquell que sostenen les teves mans protagonitzarà una de les teves aventures matemàtiques perquè el contingut t’inspira, les il·lustracions t’enamoren i la imaginació se t’emporta provocant-te amb mil idees possibles plenes de la teva essència…

Recordo quan vaig llegir en les orientacions metodològiques de la Dimensió Resolució de Problemes …

“Es important oferir diferents presentacions dels problemes: orals, escrits, en imatges, amb TIC, etc. I en diferents contextos: reals, a partir d’un conte, matemàtics i en d’altres àrees (coneixement del medi, música, plàstica, etc.).”

Vaig pensar que era una demanda increïblement interessant i un repte tremendament difícil alhora de cercar i crear aquests contextos… però ara us puc dir que és possible i resulta totalment estimulant cuidar el món matemàtic dels infants amb tanta pluralitat i riquesa.

Dedico aquesta entrada a explicar-vos com aquest conte s’ha convertit en el batec d’una de les meves aventures matemàtiques.

Deixar als infants llegir el conte tot sorprenent-se amb les múltiples curiositats que es van desvetllant pàgina rere pàgina marcarà l’inici de l’aventura. En aquest espai de temps no hi ha pressa ni objectiu definit només gaudir de l’experiència lectora. Tota situació matemàtica a resoldre demana de la comprensió profunda del context que s’exposa per activar la creativitat i les habilitats del subjecte que la rep.

He segmentat la proposta en una sèrie de passos independents tot afavorint la comprensió del que es demana en cada moment, reduint la sensació d’esforç que projecten alguns infants al veure tota la proposta en un format continu i oferint la possibilitat d’adaptar-se als diferents ritmes ja que podrà ser represa en qualsevol moment en cas que s’hagi aturat la proposta anteriorment.

Un full de registre  serà el suport on anar plasmant de forma senzilla i estructurada la part escrita que comporta la proposta.

El primer pas els porta a dibuixar la seva balena blava fixant-se  amb la forma i detalls que els ofereix la reproducció feta per la casa Scheich. Passar del volum al pla és un exercici plàstic íntimament lligat al món de la geometria.

El segon pas els demana el càlcul  sorprenent de l’augment de pes d’una cria de balena blava en un dia. La dada de l’augment de pes per hora és donada a la targeta tot i que podria ser buscada entre les planes del conte…el repte implica la descoberta de la dada oculta de la quantitat d’hores que té un dia.

El tercer pas els demana la descoberta d’una curiositat científica que tant sols han de recordar  o cercar entre les paraules del conte.

El quart pas els ofereix una taula amb una columna buida que els demana relacionar les diferents mesures amb la il·lustració comparativa que ofereix el conte per comprendre aquestes mesures tant poc experimentades pels infants. Aquest recurs és una de les joies matemàtiques que ofereix el conte i he volgut focalitzar en elles l’atenció dels infants.

El cinquè pas dirigeix l’atenció en el medi on viu aquesta increïble espècie. Proposa l’aparellament de les il·lustracions dels diferents oceans del nostre planeta amb el nom amb el qual se’ls identifica. Jo he emprat les il·lustracions gratuïtes ofertes per www.creciendoconmontessori.com són una preciositat. Aprofito aquesta entrada també per manifestar el meu gran agraïment per comptar amb la gran quantitat de recursos que aquesta web comparteix de manera tan generosa.

Finalment l’aventura els demana que inventin una pregunta basada en alguna de les dades que ofereix el conte que els hagi cridat l’atenció. Ser autors/es de possibles reptes matemàtics els fa canviar de rol afavorint la comprensió de les parts i els possibles continguts que defineix tot problema matemàtic.

Desitjo de tot cor que aquesta entrada us hagi inspirat i que la vida us regali moltes troballes interessants que sigueu capaces/ços de convertir en noves aventures matemàtiques.