Una mestra m’expressa “nosaltres també tenim aquesta proposta” i al llegir-la em ve la pregunta. Com poden tenir les propostes que acabo d’inventar? Ràpidament situo les seves paraules…

D’acord m’està comunicant que tenen els mateixos carros de la compra que també jo he comprat!!! Però el material no és la proposta. Un material pot originar milers de propostes precioses diferents i aquesta és l’autèntica meravella d’aquests materials tan i tan provocadors.

Anar a comprar és una d’aquestes activitats del dia a dia que ens acompanya al llarg de tota la vida. Així que les propostes matemàtiques que es recolzen sobre aquest context desperten i enforteixen habilitats necessàries per caminar amb la petjada ferma i segura.

En aquesta entrada he volgut compartir-vos tres variants dedicades cada una a un dels cicles de Primària  (deixant per un altre dia l’adaptació d’infantil).

Tenint present les diferents habilitats matemàtiques que cal desplegar en cada cicle de primària és impossible mirar aquest material i que no es dispari en l’adult un autèntic remolí de propostes interessants.

Com ja és habitual en totes les meves propostes… he preparat els llibrets de passos, els fulls de registres i les graelles d’observació. Aquesta vegada els materials que ofereixen volum a les propostes cercant el despertar de la curiositat i el plaer de la vivència són: quatre carros de la compra, els productes (moltes capsetes miniatures de productes reals) i les llistes de preus.

PROPOSTA PEL CICLE INICIAL DE PRIMÀRIA

En aquesta variant la llista de preus, que rep cada infant, està estructurada en una taula amb dues columnes on es pot observar la imatge del producte i els seu preu expressat en euros (nombre enters).

El primer pas demana omplir el teu carro la compra seguint dues consignes.

El segon i tercer pas demana el càlcul del preu total de la compra, així com la identificació sobre una taula, existent al full de registre, dels bitllets i monedes de cada tipus que s’utilitzarà per a fer el pagament oferint la quantitat exacta.

Deixar a l’abast dels infants una caixeta amb monedes i bitllets d’euro serà interessant per a qui necessiti confegir la quantitat a través d’un comptatge.

Un darrer pas, comú en totes les variants, demana establir una possible classificació dels productes seleccionats i comprats. Aquesta classificació pot ser totalment creativa:

  • Productes que m’encanta /m’agraden/ no m’agraden menjar
  • Productes guardo dins de la nevera/ fora de la nevera
  • Productes líquids/ sòlids
  • Productes esmorzar o berenar/ dinar o sopar
  • Productes amb un preu inferior a… / preu superior a …

La creativitat aquí té les portes obertes i manifesta la capacitat de classificació de cada infant.

PROPOSTA PEL CICLE MITJÀ DE PRIMÀRIA

En aquesta variant la llista de preus, que rep cada infant, està estructurada en una taula amb dues columnes on es pot observar la imatge del producte i els seu preu expressat en euros i cèntims (nombres decimals).

El primer pas demana omplir el teu carro la compra seguint dues consignes.

El segon i tercer pas demana el càlcul del preu total de la compra, així com la identificació sobre una taula, existent al full de registre, dels bitllets i monedes de cada tipus que s’utilitzarà per a fer el pagament oferint la quantitat exacta.

Deixar a l’abast dels infants una caixeta amb monedes i bitllets d’euro i cèntims serà interessant per a qui necessiti confegir la quantitat a través d’un comptatge.

Un darrer pas, comú en totes les variants, demana establir una possible classificació dels productes seleccionats i comprats. Aquesta classificació pot ser totalment creativa:

  • Productes que m’encanta /m’agraden/ no m’agraden menjar
  • Productes guardo dins de la nevera/ fora de la nevera
  • Productes líquids/ sòlids
  • Productes esmorzar o berenar/ dinar o sopar
  • Productes amb un preu inferior a… / preu superior a …

La creativitat aquí té les portes obertes i manifesta la capacitat de classificació de cada infant.

PROPOSTA PEL CICLE SUPERIOR DE PRIMÀRIA

En aquesta variant la llista de preus, que rep cada infant, està estructurada en una taula amb tres columnes on es pot observar la imatge del producte, els seu preu expressat en euros i cèntims i una tercera columna on s’especifica si  el producte té alguna oferta especial o descompte expressat en forma de percentatge.

El primer pas demana omplir el teu carro la compra seguint dues consignes.

El segon pas demana el càlcul del preu total de la compra. Aquest descobriment requerirà molt més que una suma ja que la majoria de preus estan en oferta o tenen un percentatge de descompte que caldrà calcular prèviament.

La comprensió del càlcul del percentatge sobre un valor és clau en aquest cicle superior i amb una quadrícula de 10×10 acostuma a ser molt senzill arribar a aquesta comprensió.

Al tercer pas a aquesta variant li he ofert el context divertit d’unes targetes de crèdit on a l’anvers hi he apuntat els diners que suposadament hi ha dins. D’aquesta manera cada infant pot calcular amb quants diners es quedarà la seva targeta una vegada hagi pagat la compra.

Un darrer pas, comú en totes les variants, demana establir una possible classificació dels productes seleccionats i comprats. Aquesta classificació pot ser totalment creativa:

  • Productes que m’encanta /m’agraden/ no m’agraden menjar
  • Productes guardo dins de la nevera/ fora de la nevera
  • Productes líquids/ sòlids
  • Productes esmorzar o berenar/ dinar o sopar
  • Productes amb un preu inferior a… / preu superior a …

La creativitat aquí té les portes obertes i manifesta la capacitat de classificació de cada infant. Estic del tot segura que al llegir les meves paraules hauran vingut a tu mil altres idees precioses per donar vida aquests carros tant i tant provocadors.