Ahir una mestra m’enviava un mail preguntant per una entrada perduda…

No desapareixen les entrades soc jo que n’he esborrat algunes!! A vegades miro la web amb certa distància per prendre perspectiva i rellegeixo el que vaig escriure fa sis, quatre, dos anys enrere i me n’adono que qui ara llegeix ja no escriu, mira i sent des del mateix lloc, les vivències dins i fora de l’escola, els diàlegs i reflexions constants d’una ment que viatja amb tren i metro i no entén de meditar, el desig d’oferir-vos una web bonica i interessant, entre moltes altres coses em fan esborrar allò que ja no és meu.

Però no hi ha regal més bonic que el mail d’una mestra que cerca un dels meus materials per a reproduir-lo per a generar vivències  amb els seus infants propers i el troba faltar.

Així que torno a posar el fil de llana sobre de l’agulla per tornar a teixir part de l’entrada enyorada.

Proposta d’angles amb coets pel sistema solar

La mesura d’angles acostuma a ser una de les habilitats que es despleguen en el Cicle Mitjà de Primària. Per tal que aquesta mesura desperti el seu interès caldrà visualitzar i experimentar prèviament a nivell sensorial que hi ha darrera del concepte angle.

  • Plans inclinats per on rodolen taps.
  • Girs sobre un mateix una miqueta, un miqueta més, mitja volta o volta sencera.
  • Portes obertes o casi tancades.
  • Feixos de llum.
  • Canvis de direcció, una mica cap a l’esquerra una mica cap a la dreta.

Quan es faran conscients d’aquesta realitat i la necessitat de cercar un valor numèric que ofereixi precisió a la seva percepció naixerà el desig de mesurar descobrint l’instrument que ho fa possible i el desig d’exploració i joc amb aquestes noves dades que ajudaran a desenvolupar una observació més fina del seu entorn i dels moviments.

Quan ofereixo propostes de mesures d’angles de gir sempre els ofereixo els transportadors d’angles de 360º com a imatge completa d’aquesta mesura. Amb un regle, cinta mètrica, proveta, bàscula ens sentim limitats en la mesura per les dimensions de l’instrument però en qüestió  d’angles el transportador circular no presenta aquesta limitació i m’encanta posar-hi consciència.

Una proposta bonica que vaig inventar per fer ús dels transportadors d’angles i adquirir la destresa de la seva lectura és la vivència de llançaments de coets pel nostre sistema solar.

Cada infant troba en el seu espai de treball:

  • Una representació del sistema solar.
  • Un transportador d’angles de 360º.
  • Un coet sobre un pal de fusta.
  • Un full de registre.
  • Una col·lecció amb els noms dels planetes.

Vaig plastificar quatre representacions planes dels sistema solar havent traçat sobre cada planeta un eix de simetria amb un punt central i una fletxa que indica un sentit.

Cada infant escull dos planetes a l’atzar i els identifica a la graella del full de registre. Un dels planetes representa l’indret on reposa el coet (punt inicial) i l’altre l’indret on el coet es dirigirà i aterrarà en la seva superfície (punt final).

El transportador d’angles i el coet estaran situats sobre l’eix dibuixat en el planeta i orientats seguint el sentit de la fletxa. A partir d’aquest punt d’inici, l’infant girarà el coet tant com calgui perquè la seva nova trajectòria en línia recta el faci volar i arribar la planeta de destí.

La “quantitat” de gir és el seu objectiu a mesurar, el qual provoca l’ús de la mesura del transportador d’angles.

Alguns infants em pregunten “Lara quin escric 50º o 310º ?”senyalant amb el seu ditet un punt de la circumferència del transportador. Jo els contesto “Fixa’t-hi bé. Quan has començat a desplaçar el teu coet el primer angle identificat 10º on està situat, dalt o baix?… aquí trobaràs la teva resposta”.

No sempre la mesura serà la de dalt o la de baix dependrà del nostre sentit de gir en el transportador.

Aquesta proposta els robarà el cor, una estoneta, fent que el seu batec es concentri en les mesures d’angles.