Una historia és una narració que a partir de les paraules porta la imaginació de qui la rep a un món d’imatges on contextualitza les escenes que el narrador descriu. És aquesta la filosofia on assentarem els problemes matemàtics que oferirem als infants.
 
Els problemes matemàtics són històries amb un final obert que demanen al que les rep que plantegi o ofereixi una possible solució.
Els problemes matemàtics haurien d’oferir mons de fantasia amb enigmes numèrics, de lògica, de geometria, de mesura de càlcul on les habilitats matemàtiques unides a la creativitat serien les claus per oferir possibles finals a les històries plantejades.
És interessant plantejar problemes emprant escenaris, personatges i diferents elements que il·lustrin el problema… Mimarem els problemes inspirant-nos en la narració plantejada per la pedagogia Waldorf, contes il·lustrats, làmines Kamishibai, teatre d’ombres…
Oferirem als infants la possibilitat de crear i inventar les seves històries amb finals oberts… I els podem acompanyar per tal que les plasmin o comparteixin amb el grup.
És interessant que les famílies també s’atreveixin a inventar i crear històries matemàtiques igual que acompanyen als seus fills abans d’anar a dormir o una tarda casolana amb la lectura de contes.
La normalització , l’embelliment i l’estima amb que mimem els problemes matemàtics ajudarà a que els nostres infants els gaudeixin rebent-los i resolent-los així com creant-los.
L’espècie humana gaudeix buscant i trobant solucions als reptes que la vida els planteja…

A continuació us ofereixo algun exemple d’aquests problemes matemàtics inspirats des del cor…

Repartint ous (quantitats)

12 ous i 3 oueres de cartró l’enigma demana descobrir la quantitat d’ous que posarem a cada ouera per aconseguir que en les tres hi hagi una mateixa quantitat d’ous, en les tres hi hagi una quantitat diferent d’ous i en dues la mateixa quantitat i una tercer amb la quantitat diferent… Aquest bonic repte em ve de regal del dossier de problemes de la Maria Antònia Canals editat per Rosa Sensat.

On s’amaga cada objecte?(mesura, lògica)

 

Tres capsetes tancades de tres dimensions diferents i que es col·loquen respectant l’ordre de la fotografia.
Unes pistes basades en la posició i la mida de les caixes ajudaran a l’infant a descobrir on s’amaga: un nino, una formiga reina i una pilota.
1. La formiga és al paquet més petit.(mesura)
2. La pilota és al costat d’un sol paquet i no és el paquet més gran. (etiqueta negativa i mesura)
Oferim-los les tres etiquetes dels diferents elements i així podràn anar resolent el dubte matemàtic a mesura que anem oferint les pistes i repetint-les tantes vegades com ens demanin… Els deixarem tot el temps que necessitin ja que no volem que vinculin el món matemàtic amb el món de la velocitat. Aquesta variable tant sols era important quan no hi havien ordinadors ara no, busquem infants de raonin i gaudeixin del procés.

Els cotxes de colors (mesura, lògica i geometria)

Repte de descoberta del color dels cotxes de cada bosseta amb pistes de posició i velocitat

Els infants han de saber que els cotxes estan amagats del més ràpid al més lent d’esquerra a dreta i han d’endevinar els colors.

Pistes:

1. El cotxe més ràpid és el blau.

2. Entre el més ràpid i el més lent hi ha els cotxes taronja i lila.

3. Al costat del cotxe més lent hi ha el cotxe taronja (també la podem oferir amb etiqueta negativa i dir “Al costat del cotxe menys ràpid hi ha el cotxe taronja”)

Reproduïnt el que l’adult em descriu (numeració)

Oferim-los els personatges que intervenen en la nostra història matemàtica i els elements que apareixeran en la història… els demanarém que donin vida a la narració amb tot el material.

Les historietes són molt senzilles però amb transformacions de les quantitats d’inici, amb transformacions encadenades que el món de la manipulació els ofereix molta senzilles i comprensió. Portades a l’abstracció representaran un repte massa gran.

Si l’infant té aquest recurs el dia que no el tingui podrà fer un dibuix o esquema que simbolitzi el que ha pogut fer amb els materials o bé jugar amb el món simbòlic dels nombres emprant el llenguatge matemàtic.

Esferes que han perdut el seu color (mesura, lògica)

Aquest dubte matemàtic és una adaptació d’un descrit a pel infants d’ Educació Primària.

Tres esferes de diferent diàmetre han perdut el seu color i els infants han de descobrir el seu color original.

Tot i que el format de les targes permet la lectura a infantil serà l’adult el que oferirà les pistes als infants ja que no podran fer-ho de forma autònoma.

Com que veig que a la imatge es llegeixen perfectament les pistes no les tornaré a transcriure aquesta vegada.

Deixo l’entrada en certa manera oberta per seguir compartint algunes de les meves noves creacions ja que els infants no deixen de demanar més i més històries matemàtiques i tot i que no els importa que els hi repeteixi el meu cap em regala continuament noves inspiracions.

Una altra cosa a recomanar-vos és que vosaltres també els hi proporcioneu una caixa plena de material perquè ells i elles puguin inventar-se les seves històries serà important que tingui caixetes diferents, d’igual forma però diferent mida, saquets opacs, ampolles de plàstic, testos… i elements per poder amagar que es puguin categoritzar i que captivin la seva emoció. En aquestes edats l’acompanyament de l’adult per a crear aquestes històries serà gairabé imprescindible… però sentir-se autors d’històries matemàtiques és molt especial i se les apropien com a tresors.

Tant de bo l’entrada també et desperti la inspiració.